Jasminka Grgurević: Obrana bokeške tišine

Na samom početku sa velikim pijetetom reći ću da se noćas nalazimo na mjestu na kojemu se već više od 1200 godina čuvaju relikvije Sv. Tripuna. Poštovanje kulta Sv. Tripuna, a time i ovo mjesto nezaobilazna je tačka kontinuiteta na kojoj se oslanja bokeška baština. I to je nesporno. Nesporno je i da je Boka Kotorska tokom prošlosti pripadala istom, jedinstvenom kulturnom krugu, istorijskom dalmatinskom krugu, koji se ne razlikuje od Istre do Albanije. Ali isto tako, u Boki Kotorskoj su se odražavali uticaji Vizantije, srednjevjekovnog srpskog carstva, viševjekovni uticaji Venecije, dodiri sa zaleđem koje je bilo u pod različitom vlašću, kao i dodiri sa osvajačima koji su u određenim vremenskim periodima upravljali i ovim područjem. Danas je Boka Kotorska teritorijalno dio države Crne Gore. A kako se radi se o specifičnom području koje u sebi nosi dodire različitih istorijskih i kulturnih stilova, nerijetko bikonfesionalnih sadržaja u umjetničkoj ikonografiji, njihov značaj se u crnogorskim okvirima često ne prepoznaje i upravo zato zanemaruje. I biću slobodna konstatovati da zato što izlazi iz uobičajene razumljive kulturno – istorijske sheme ostaje sama. Jer Boka Kotorska je po karakteristikama prostora, kulturne baštine, ali i po duhu i po vrijednostima prije svega dio svjetskog kulturnog identiteta.

Danas u kontekstu savremenih naučnih i stručnih istraživačkih pristupa, u obavezi smo govoriti o transregionalnom, transkulturalnom i transnacionalnom u bokeškoj kulturi i umjetnosti. Istovremeno, kako različiti stilovi u Boki Kotorskoj formiraju slojeve koji se iznova dodiruju i prepliću, potrebno je njihove odnose često iznova razmatrati. S napred navedenog neophodno je na temu – kultura i umjetnost Boke Kotorske stalno razgovarati. Međutim riječ razgovor i tema kultura i umjetnost Boke Kotorske su u nesaglasju. Razgovor, svakodnevnim jezikom rečeno je stil koji se koristi za neobaveznu komunikaciju. Nasuprot tome kultura i umjetnost Boke Kotorske je kompleksna tema. Upravo zato razgovori na ovu temu podrazumjevaju sagovornike određene širine, senzibiliteta, ali prije svega sagovornike sa empatijom u pristupu. Takve sagovornike pronašla je autorka knjige, reći ću namjerno, o kojoj noćas razgovaramo – istoričarka umjetnosti Nevenka Šarčević.

Radi se o razgovorima za radio koji su transponovani u intervjue. Transpozicija iz radio emisije u knjigu može biti izazovan proces, zato što ova dva medija imaju razlike u strukturi, ritmu i načinu na koji publika na njih reaguje. Postojala je opasnost da se kroz razgovore nivo teme degradira. Istovremeno, prednost razgovora bila je u tome što su sagovornici-istraživači na ovaj način često bivali slobodniji, opušteniji pa su saopštavali i one intuitivne odrednice koje su najbliže njihovim razmišljanjima.

Slobodni smo zaključiti da je ta barijera pisana-izgovorena riječ vješto uklonjena i da je autorica uspjela izbjeći opasnosti i iskoristiti prednosti metode koju je koristila jer ova knjiga sa sobom nosi upravo neposrednost i intimnost radija, dok na drugoj strani ima deskriptivni jezik i ritam, te svu kompleksnost i detalje knjige, koja angažira čitaoca.

U knjizi nalazimo priloge istaknutih istraživača s područja istorije umjetnosti i srodnih struka, iz Hrvatske, i to sa zagrebačkog Instituta za povijest umjetnosti, Sveučilišta u Zadru, Sveučilišta u Splitu. Iz Srbije sa Univerziteta u Beogradu, i iz Crne Gore sa Univerziteta u Podgorici, a posebno priloge lokalnih istraživača. I sama autorica se osvrnula na bokešku tematiku prilozima o baroknom slikaru Tripu Kokolji i o radovima hrvatskih kipara u Boki Kotorskoj nakon pedesetih godina Radaušu, Radovaniju i Lipovcu. Neki od istraživača čiji stavovi su izneseni u knjizi, često imaju suprotstavljene stavove po pitanju mogućnosti očuvanja i valorizacije bokeške baštine, ali treba istaći njihovu posvećenost i strast prema vrijednostima Boke Kotorske.

Lično imam zadovoljstvo da istaknem priloge mojih kolega koji se bave zaštitom kulturne baštine, a čiji su stavovi objedinjeni u poglavlju – Zaštita spomenika Boke Kotorske; arheološkinja Vilma Kovačević, arhitektice konzervatorke Zorica Čubrović i Aleksandra Kapetanović, arhitektica urbanistkinja Marija Nikolić i arhitekta konzervator prof. dr. Ilija Lalošević. Neki od njih su učestvovali u procesima obnove Područja poslije zemljotresa 1979. godine. Bili su profesionalno angažovani u Službi zaštite u Kotoru, prvo nekadašnjem Opštinskom zavodu, koji je osnovan godinu poslije katastrofalnog zemljotresa 1979. godine, a potom su nastavili svoje djelovanje kroz Regionalni zavoda za zaštitu spomenika kulture čija je nadležnost od 1992. godine proširena i na opštine Herceg Novi i Tivat tj. cijelu Boku Kotorsku. Oni su konkretno, na terenu istraživali podatke, tumačili ih, sprovodili mjere zaštite, aktivno učestvovali u procesima obnove, bavili se urbanističkim planovima i studijama zaštite, suočeni sa nedoumicama i izazovima koje ova profesija nosi. Iz priloga saznajemo kolika je bila težina njihove odgovornosti, ali istovremeno i kolika je bila njihova ljubav, strast i radost bavljenja Bokom kotorskom. Autori su velikog broja naučnih i stručnih radova bez kojih nije moguće relevantno govoriti o istorijsko-umjetničkim vrijednostima Boke Kotorske.

Ponovo naglašavam da raditi konkretno na polju zaštite kulturne baštine u Boki značilo je, i znači, prije svega odgovornost. Upravo zato smatram da poslednje poglavlje knjige pod naslovom Zaštita spomenika u Boki Kotorskoj stoji na braniku bokeške baštine. U knjizi nalazimo priloge sveštenika kotorske biskupije, pok. don Antona Belana, don Pava Medača, don Roberta Tonsatija …O bokeškim sveštenicima reći ću samo jedno; pokazalo se kroz istoriju da su oni čuvari bokeške memorije. Time je i njihova uloga u očuvanju baštine nemjerljiva. Sa aspekta zaštite baštine posvjedočit ću da je samo sprega povjerenja i međusobnog dopunjavanja sveštenika i struke mogla iznijeti obnovu određenih kulturnih dobara u Boki Kotorskoj.

Iz pažljivih analiza priloga i pojedinačnih stavova istraživača iznesenih u knjizi proizilaze smjernice za buduće očuvanje Boke Kotorske:

Iskazana je bojazan od pretjerane urbanizacije Boke Kotorske i zauzimanja arheoloških zona, često i nalazišta i svođenje arheoloških istraživanja na ad hoc slučajeve. Skrenuta je pozornost na nedostatak arheološke karte Boke, kao i nedostatak arheološkog muzeja koji bi omogućio, između ostalog i prezentaciju kamene plastike savremenim muzejskim metodama. Ukazano je na nedostatak stručnih rasprava u Crnoj Gori, nedostatak stručne kritične svijesti, stručnih skupova, kao i na nedostatak međunarodne međuinstitucionalne saradnje koja je preduslov kvalitetne obrade zahtjevnih istorijsko-umjetničkih tema. Upućeno je na nedostatak stručnih zanatskih profila koji bi mogli obavljati radove na zaštiti kulturnih dobara. Istaknuta je neophodnost formiranja nezavisne institucije koja bi se bavila istraživanjem, zaštitom i očuvanjem Boke Kotorske.

Time knjiga upravo sintetizira sadašnju bokešku kulturnu misao u načinu na koji ona govori o prošlosti i budućnosti.

Na kraju

Iako izgleda heterogena u opsegu knjiga homogenizuje odnos znalačkih pojedinaca prema temi koja nosi sa sobom težinu i snagu jedinstvenog prostora, koji ima svoje različite posebnosti. Pored toga što predstavlja svjedočanstvo, knjiga nameće i obavezu budućim generacijama prema očuvanju slojevitosti i duha ovog malog amfiteatra na vodi, okruženog brdima, u kojemu se predstave igraju vjekovima. I već sa sigurnošću mogu tvrditi da će ova knjiga biti neizbježno sredstvo orijentacije prilikom proučavanja, istraživanja i tumačenja istorijskog i kulturnog identiteta Boke Kotorske.

Uvodno izlaganje knjige koje je naslovljeno – Bokeljska tišina za one koji je još čuju – autorica Nevenka Šarčević završava riječima …“baština Boke Kotorske se ne sagledava jednim pogledom… slojevi su to koji se mogu slutiti u prisutnosti. Možda upravo u bokeljskoj tišini onih koji je još čuju“.

Upravo zato noćašnje razgovore doživljavam kao nastavak “projekta”, koji ću nazvati – Odbrana bokeške tišine – uz napomenu – ponekad je potrebno vrisnuti da bi se tišina čula! Čestitam autorici i svima koji su učestvovali u ovom projektu.


JASMINKA GRGUREVIĆ
(govor na predstavljanju knjige Bokobran,
u katedrali svetog Tripuna u Kotoru,
28. 1. 2023. godine)